Senaryoya Dayalı Ders Anlatımı-III






Senaryoya Dayalı Ders Anlatımı-III



Sevgili okurlar, bir seri olarak devam ettirmeyi düşündüğüm ilkokulda senaryoya dayalı ders anlatımının üçüncü makalesi ile huzurlarınızdayım.

Senaryo ve hikayeleştirmenin, hayal gücünü harekete geçirmenin veya yaşantı/deneyim sunmanın kalıcı öğrenmeye katkısı yadsınamaz. Özellikle ilkokul öğrencileri için hedeflenen kazanımların öğretiminde sınıf öğretmenleri senaryoya dayalı ders anlatımı ile daha nitelikli bir ders deneyimi sunabilir. Başlayalım o halde.

Ders: Hayat Bilgisi

Konu: Sağlıklı Yaşam ve Temiz Çevre

Yukarıda yer alan başlık Hayat Bilgisi dersi kapsamında dört yıl boyunca bir klişe olarak anlatılıyor. Hatta çocukların 2 sınıftan sonra ezbere bildiği rutinler haline geliyor. Hal böyle olunca da ilgileri çekmek ve sözde değil özde tutum ve davranış kazandırma adına farklı arayışlar içine girilmesi gerektiğini düşündürüyor. Çocuklara kişisel bakım ve temizliklerine özen göstermeleri gerektiği, çevreyi temiz tutmaları gerektiği anlatılır. Bunlara dikkat edilmediğinde olası olumsuzluklardan bahsedilir. Peki bir çocuk, insanların sağlıklı yaşamaları için temiz olmaları gerektiğini idrak edebilir iken çevreyi temiz tutması gerektiğini nasıl önemsemeli ve kavramalıdır? Çevreyi temiz tutma bir insani duyarlılıktır. Bu duyarlılığı hissettirme adına ne yapılmalıdır? Kamu spotları da dahil olmak üzere yıllardır bizden sonraki nesiller için daha temiz daha yaşanabilir bir dünya bırakmalı derken bu sloganın yüzde yüz işe yaradığını söylemek doğru olmaz. O halde sağlıklı yaşam ve temiz çevre temasını ele alarak senaryoya dayalı anlatım ile ilkokul öğrencilerinin bakış açılarını değiştirerek duyarlılık kazanmalarına katkı sağlamayı deneyelim.

Öğretmen: Çocuklar kişisel bakım ve temizliğiniz sizin için önemli mi?

Öğrenci: Evet, öğretmenim.

Öğretmen: Neden?

Öğrenci: Çünkü kişisel bakım ve temizliğime dikkat etmezsem hastalanırım öğretmenim.

Öğretmen: Yani, canlıların sağlıklı yaşamaları için temiz olmaları mı gerekir demek istiyorsun?

Öğrenci: Evet öğretmenim.

Öğretmen: Peki o halde, ormanları hayal etmenizi istiyorum.

Öğrenciler hayal eder…

Öğretmen: Burada canlıların varlığından söz edebilir miyiz?

Öğrenci: Elbette, hayvanlar yaşıyor.

Öğretmen: Canlı olarak sadece hayvanlar mı var peki?

Öğrenci: Hmm, çiçekler, ağaçlar da var öğretmenim onlar da canlı.

Öğretmen: Peki biz insanlar bulunduğumuz ortamları temiz tutmamız gerektiğini biliyoruz, aksi takdirde o ortamlarda hastalanma riski ile karşı karşıya kalıyoruz öyle değil mi?

Öğrenci: Evet, öğretmenim.

Öğretmen: Peki, ağaçlar, çiçekler ve hayvanların yaşam alanlarını kirletirsek orda sağlıklı olarak yaşayabilirler mi?

Öğrenci: Hayır.

Öğretmen: Biz kirlendiğimizde veya bir yeri kirlettiğimizde temizlenme veya temizleme imkanımız varken, onlar insanların kirlettiği alanda yaşamak zorunda kalıyor, çünkü onların kendi ortamlarını temizleme şansı yok.

Öğrenci: Düşünür ve çıkarımda bulunur.

Bu anlatım ile aslında yaşadığımız dünyanın sadece bize ait olmadığını ve farklı canlıların da temiz ortamlarda yaşama hakkı olduğunu düşündürüyoruz.

Böylelikle çevre konusunda duyarlı olma kazanımını ele alırken aynı zamanda sadece kendimizi düşünmememiz gerektiğini de vurgulamış oluyoruz.

Tolga

Yazıcı